onsdag 10 september 2008

Farmor!

Nu har Farmor fått träffa Farfar i himlen.
Efter en tids sjukdom har Farmor idag somnat in. För oss barnbarn har Farmor alltid varit själv. Hon har varit en riktig stålfarmor som alltid klarat sig. Tagit hand om gården och djuren eftersom farfar gick bort -75.
Mamma hann bara träffa honom 1 gång. Och jag vet inte om Becka och Matti hann träffa honom. Jag tror det. Själv har jag ju bara fått se honom på kort.
Kortet nedan är taget på Tuvas dop i juli -05. Då var farmor någorlunda pigg då hade hon flyttat till lägenheten i Södra Vi. Men efter dopet hade hon sagt att hon inte hade känt igen någon.
Sen fick hon flytta in till Eken där har jag nog bara varit och hälsat på 1 gång. Jag känner att jag vill inte se henne en sista gång utan jag vill komma ihåg henne som hon var när hon var pigg. Känslor är ju alltid svåra att beskriva. Men sen farmor flyttade från Loxbo så har hon, fastän hon levt, tynat bort i tankarna men ändå funnits kvar i minnet.... Det låter hemskt att säga det! Det är ju ändå pappas mamma!
Men det är klart man blir ledsen när man tänker på allt man gjort hos farmor. Vi byggde kojor i hennes matsalsrum. Vi försökte bygga kojor i skogen men fick bara ha vanliga köksknivar för annars kunde vi skära oss. Alltid när Carolin och jag sov där ville hon ha fattiga riddare, snäll som farmor var så gjorde hon det. Men till mig kokade vi nyponsoppa! Vi åt apelsinklyftor med socker på... Och som vanligt när vi var där på lördagarna när våra pappor var i skogen vankades det mat oftast kött potatis och farmors sås! Det var den enda såsen jag åt!
Ja listan kan göras lång på alla hyss vi haft hos farmor!

Men nu har hon fått somna in!
Sov så gott Farmor! Vi älskar dig!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Josse!
Vad fint du har skrivit om farmor du oxå.Det var ju så hon var.
Hoppas verkligen att hon har träffat farfar,dom har ju lite att ta igen...
Kram Becka.

Anonym sa...

Vad fin du har skrivit om mamma
Kram faster Ulla